(ACN/Redacció) La indústria del videojoc continua en auge a Catalunya i l’any 2021 ja duplicava la facturació de cinc anys abans. Mentre que el 2016 el sector representava al voltant del 0,13 % del PIB del país, amb 298 milions d’euros de negoci, cinc anys després la xifra ja ascendia al 0,25 % (660 milions), segons el llibre blanc de la indústria catalana del videojoc, del Departament de Cultura.
L’informe reflecteix que més de la meitat dels productes que surten d’estudis del país (53 %) van incorporar el català el 2021, un percentatge que, segons el govern, ja arriba al 60 % enguany. Diversos actors del sector coincideixen a projectar unes perspectives de futur “molt bones”, amb el repte de resoldre els problemes per trobar certs perfils professionals.
Perspectives de continuar creixent
La facturació de la indústria ha crescut entre un 10 % i un 20 % interanual en els últims cinc anys a Catalunya, que és la comunitat autònoma amb més pes a l’estat. En aquest sentit, fa dos anys, el 51,5 % del volum generat a Espanya ha sortit d’empreses catalanes, en la línia dels anys anteriors.
La directora general d’Innovació i Cultura Digital, Marisol López, vaticina en una entrevista a l’ACN que la facturació seguirà creixent els propers anys “sabent que han entrat empreses potents i que les que hi ha estan creixent”. “S’estan desenvolupant jocs que estem segurs que l’any que ve ho petaran molt“, continua.
Barcelona, un dels grans “pols de desenvolupament”
Al seu torn, també en declaracions amb l’ACN, el secretari general de l’Associació de Desenvolupadors i Editors de Videojocs a Catalunya (Devicat), Iván Fernández Lobo, creu que Barcelona s’està convertint “en un dels pols de desenvolupament més importants” del sector tant a Europa, com al món. La “facilitat per atreure talent” de la ciutat i la feina de l’última dècada amb “iniciatives catalanes d’enorme qualitat que s’han consolidat” ha fet, segons ell, que empreses més grans aterrin al país.
En aquest sentit, els creadors de l’estudi català Alike Studio, els germans Marc i Xavi Terris, creuen que des que van començar amb el seu projecte fa una dècada, han aparegut molts “estudis de qualitat” i s’han establert empreses de fora, que han contractat gent catalana.
El català als videojocs
D’altra banda, més de la meitat dels videojocs a estudis catalans incorporen la llengua catalana, una tendència que es manté en els últims anys i que suposa un increment respecte al 2015 i el 2017, amb el 43 % i el 48 %, respectivament. Pel que fa al 2021, la xifra se situava en el 53 %, el mateix nivell que el japonès, i lleugerament per sobre del xinès (50 %), tot i que lluny de l’anglès (97 %) i el castellà (91 %).