Joan Sallas és expert en l’art del plegat i ha treballat per a monarquies de diferents parts del món. Un dels seus clients era l’antiga reina d’Anglaterra, Isabel II. “En el fons, per més rica que fos, ella també tenia il·lusions“, assenyala. Sallas ha explicat a ‘Plaça Tísner‘ aquesta tradició mil·lenària que, segons ell, per aprendre s’ha de tenir “capacitat de treball, desitjos i il·lusions“.
L’artista ha impulsat l’Associació de Plegadors Educadors i fa regularment cursos per a públics de totes les edats. De fet, des que va començar la guerra a Ucraïna, fa un taller virtual de papiroflèxia per a infants d’aquell país, cada dissabte. “Volia ajudar d’alguna manera, i els més petits pateixen moltes hores amagats en refugis, i aquesta és una manera de desconnectar“.
L’origen de l’art del plegat
Sallas és fundador de l’arxiu sobre documentació i recerca de l’art del plegat, que aglutina més de 4.500 documents des del segle XVI fins a l’actualitat. Aquesta tradició, però, va començar a la Xina al segle I o II dC i es va estendre al Japó durant el segle VI. Més endavant, des de finals del segle VIII fins a principis del XII va ser un art reservat només per a la noblesa.
Els Mèdici, una família poderosa i influent del Renaixement a Florència, van contribuir a principis del segle XVI a promoure socialment l’art amagat darrere de les fulles. Un segle més tard, es va convertir en un art per a tots perquè el paper va començar a ser més econòmic.
“Barcelonins”
Sallas ha portat les seves exposicions a nombrosos museus d’Europa, però actualment es pot conèixer la seva última proposta a la Torre Glòries. Una exposició, titulada “Barcelonins“, que acull 132 escultures de paper de Joan Sallas i Xiaoxian Huang. Es poden veure des de meduses a granotes i fins i tot balenes. Una presentació que vol recordar que els humans no són els únics que viuen a Barcelona.