(ACN) El Museu de Can Framis recull en una exposició quatre dècades de treball de Pep Duran Esteva amb fotocollage. La mostra “Papers d’ombra” està formada per obres creades amb antics decorats teatrals de paper i de cartró, que tornen a viure a través de la mirada de Duran.
Per anar a l’origen de tot plegat s’ha de viatjar fins a l’any 79, quan Pep Duran va descobrir un conjunt de decorats de paper abandonats i mig podrits, com explica al Centre Catòlic del barri de Gràcia a Barcelona, mentre pintava amb Nina Pawlowsky una escenografia per l’obra ‘La bella Helena’, dirigida per Fabià Puigcerver, al Teatre Lliure. En veure al terra tots aquells materials va pensar que eren molt interessants. “Això és memòria”, assenyala a l’ACN. Ha dit que el seu objectiu amb aquests collages era fer reviure aquestes imatges.
El collage com si fos “una partitura escènica”
Pep Duran treballa el collage com si fos una partitura escènica amb un pròleg, un epíleg i uns personatges que travessen totes les escenes “com unes ombres. El que faig en definitiva és teatre sense text”, assegura. “La dramatúrgia és que estan construïts amb materials com els cartrons i papers, els actors veritables són aquests materials”, afirma. Així, la mostra comença amb unes caixes escèniques titulades ‘Telons de paisatges desolats i escenaris de les runes‘ que Duran va crear a partir d’antics decorats que havien de servir per una òpera i objectes trobats per l’artista. Petits universos poètics, com destaca la Fundació Vila Casas, per després exposar els fotocollages de Duran que porten per títol ‘Papers’.
En aquest context, hi ha una gran seqüència de 37 fotocollages titulada ‘Deserts’ i que es mostra a Can Framis per primera vegada. A l’última sala, s’alça una de les peces més apreciades per Duran: ‘Cambra’, formada per uns decorats que l’artista Benet Rossell va rescatar del carrer i que pertanyien, com explica l’artista, a l’antic teatre El Molino. Admet la dificultat per triar el material que s’havia d’utilitzar a l’exposició perquè els espais sempre manen. “Soc escenògraf, però cada espai és diferent i jo treballo en funció de l’espai“, afirma. L’exposició es podrà visitar des d’aquest dimarts fins al 26 de maig a l’espai de la Fundació Vila Casas.
Textos de Biel Mesquida
L’escriptor Biel Mesquida, que ha escrit el text del catàleg, explica que ningú es refereix a Pep Duran com a pintor i ell precisament defensa que ho és. “Considero que la feina que fa que és collage en la seva base, és pintura“. Mesquida apunta que aquesta exposició mostra la gran maduresa de tota l’obra de Pep Duran. “Es despulla perquè mostra les coses més senzilles, els poemes visuals i després acaba amb aquesta força volcànica i creativa amb els seus collages”.
Un total de 60 exemplars del catàleg han estat intervinguts per l’artista i el poeta amb una obra original realitzada expressament per a l’edició del catàleg de la mostra. Cadascun d’aquests està enumerat i signat per Pep Duran i Biel Mesquida.